跳到主要內容區

106/11/13~18洪維佐同學參與「越南食品研討會」心得分享

國立宜蘭大學學生出席境外國際學術會議心得報告

日期:  106年  11月 24日

姓    名

洪維佐

系  所

園藝學系

學  號

R0435008

年 級

碩三

出國時間

106.11.13~18

地  點

越南胡志明市

會議名稱

第15屆東南亞國協食品研討會

             The 15th ASEAN Food Conference

發表論文題目

中文:貯藏溫度,1-MCP處理與氣變包裝對秋葵的貯藏品質之效果。

英文:Effects of Storage Temperature, 1-MCP Treatment and Modified Atmosphere Package on the Storage Quality of Okra (Abelmoschus esculentus)

一、摘要:

Due to the health benefits of okra, its popularity is increasing nowadays in Taiwan . With slightly fuzzy exteriors and ridged edges, okras are more delicate than their sturdy appearance seems to indicate. Okra will keep for only two or three days under ambient temperature after harvesting. Fresh okra deteriorates quickly during storage due to tenderness and a high respiration rate. The aim of this study is to extend the storage limit of okra by using 1-MCP treatment and modified atmosphere package. Okra pods were treated by 1-MCP (0.5, 10, and 20ppm) for 16 h at 6°C. Fresh okra pods were sealed into 25 × 35-cm bags comprised of 0.03 and 0.1-mm-thick low density polyester (LDPE) film or 0.01-mm-thick high density polyester (HDPE) film and stored at 12°C. Quality characteristics including color, decay, and chilling injury symptom were checked every week during storage. Results showed that the optimum storage temperature for long term storage is 12°C. 1-mcp pretreatment minimized the decay of okra to 14.33% after storage at 12°C for 4 weeks . Modified atmosphere package showed low decay, low weight loss, and good color of okra pods after storage at 12°C for 4 weeks.

 

二、報告:

參加研討會經過(含參訪行程)

這個研討會是從11/14開始到11/17結束,一共4天,14號下午進行報到的準備,並拿到研討會發放的各學者研究內容與報告,以利我選擇接下來兩天要聽的演講場次。

隔天一大早抵達會場,將海報張貼到指定的位置。研討會首先迎來開幕報告,亞洲的學者上台報告當地的食品研究。開幕結束後,開始了這次的研討會會議,主題主要有食品生物學、食品安全、貯藏品質與微生物技術等。持續到晚上五點,兩天的研討會便以這樣的方式進行著。而我這次是以貯藏以延長品質質量的文章參加,因此主要是聽食品品質相關的題目去聽。

11/16,今天也是以演講報告的形式來進行研討會,接續前一天的方式挑選適合的題目聆聽。

11/17,這一天是參訪行程,分為茶葉與米紙的生產,擇一參加,由於米紙生產我已略有了解,以及茶葉為越南輸出大宗之一,於是我選擇參與茶葉的行程。搭上遊覽車來到一座莊園,這裡的茶包,除了添加茶葉外還放了四種香料植物,茶的風味有點不夠濃,味道裡還有點很淡的薑味。此家經營者開始介紹他們的產品與栽種方式,其中我覺得最好的一點是他們使用了有機農法,利用牛的糞便與蚯蚓翻土來製作栽種植物所需的土壤,為了更充分了解,之後前往牧場與農地,觀察它們如何運作。

 

與會心得

這是我第二次參加國際性的研討會,這次參加的研討會是在越南胡志明市,為越南第一大的城市。在會議中最先了解到不同國家研究的食物各有不同,其中最重要的學習是在實驗提到的食品加工技術,讓我能思考自己的實驗在操作方面可以有更多選擇,也能得到改善。

雖然是會議重點是在東南亞地區,但也有許多西方學者投入其中,比較各國在食品技術與研究重點上的差異,讓我對這方面的型態更具國際觀,以利我往後的發展。茶葉生產的行程主要是投過投影片的方式帶我們認識,當中提到的有機農法則有實地到牧場去看過,在台灣有機農業已推廣多時,因此沒有令我感到驚豔之處。在參加研討會的這段期間內,也有到米紙加工的地方看看,雖然方式還是很傳統,但這樣才能讓人了解這項食品對越南食品加工的歷史。

瀏覽數: